ماجرای استفاده از بازیگران جوان در حکم رشد به روایت مهدی فرجی / آنها ستارههای بعدی تلویزیون و سینما خواهند شد
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۵۶۲۵
مهدی فرجی تهیهکننده سریال «حکم رشد» میگوید: بخشی از مأموریتِ تلویزیون، تربیت و کادرسازی است؛ همین بازیگرانی که امروز در «حکم رشد» بازی کردند بعضی از آنها حتماً ستارههای بعدی تلویزیون و سینما خواهند شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تیرماه 1400 و در اوایل تصویربرداری سریال "حکم رشد"، سعید نعمتالله با انتشار ویدئویی، کنارهگیریاش را از کارگردانی این سریال اعلام کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به این ترتیب حسن لفافیان کارگردانی «حکم رشد» را برعهده گرفت. قصه «حکم رشد» درباره سرهنگی است که میخواهد ریاست کلانتری منطقهای را بپذیرد که برادر شیریاش (رضاعی) در آنجا زندگی میکند، اما اعضای خانواده معتقدند که این اتفاق «ذبیح» و «غلام» را که آدم لات و دردسرسازی است، روبهروی یکدیگر قرار میدهد.
برخی از منتقدین به تسلط کارگردان روی فیلمنامه و بازی بازیگران سریال «حکم رشد» انتقاداتی وارد کردهاند. به طور مثال در برخی یادداشتهایشان دیده میشود که به بازی مجتبی فلاحی بازیگر نقش اصلی سریال اشاره کردهاند که آیا میتواند پلیسی را به ویترین رسانه ملّی اضافه کند و همچون پلیسِ جوان و چند پلیسِ دیگر تلویزیون در خاطرهها ماندگار بماند؟
البته این انتقادات درباره بعضی از بازیگران دیگر سریال «حکم رشد» هم مطرح شده است. در میانِ گفتوگو با مهدی فرجی که بخشی از آن درباره تهیهکنندگیاش در این سریال بوده درباره سختیهای ساخت این سریال و برخی از انتقادات وارد شده، صحبت کردیم.
سریالی که روزهای پایانی پخش را میگذراند. حسن لفافیان کارگردانیاش را برعهده دارد و از روز شنبه 17 اردیبهشتماه به آنتن شبکه سه سیما رسیده است. بازیگران متعددی در این سریال ایفای نقش میکنند که نامِ بسیاری از آنها آشناست. بازیگرانی همچون ثریا قاسمی و علیرضا مهران و حمید ابراهیمی و مه لقا باقری که بارها نقشهای مختلفی در عرصه سینما و تلویزیون ایفا کردهاند.
در این میان پیام احمدینیا و مجتبی فلاح شاید محوریتر از بقیه در این سریال حضور دارند. غلام و ذبیح دو کاراکترِ این سریالاند که در کنار آزیتا ترکاشوند و نیلوفر شهیدی و مجید سعیدی و ندا قاسمی به ایفای نقش میپردازند.
مشروح این گفتوگو در ادامه آمده است:
تأثیر دستمزدهای پیشنهادی افسارگسیخته در هنگامِ انتخابِ بازیگران
* بگذارید از حواشیِ که به واسطه کنارهگیری سعید نعمتالله از «حکم رشد» به وجود آمد، آغاز کنیم. تغییر ترکیب بازیگران و شکل و شمایل سریال کار بسیار سختی بود که شاید این شرایط ساختِ برخی سریالها را به مرزِ «نشدن» رساند. این حواشی، تغییر ترکیب بازیگرها و پایه و ساختارِ سریال چقدر شما را اذیت کرد؟ البته برخی به این نکته هم انتقاد کردند که چرا در محورِ قصه بازیگرانِ شناخته شدهتری برگزیده نشدند آیا علت دستمزدهای افسارگسیخته این روزهاست و یا دلیل دیگری داشته است؟
اولاً این نکتهای که درباره دستمزد افسارگسیخته اشاره کردید، تأثیر داشت. زیرا دستمزدهای پیشنهادی بعضی از بازیگرانی که میخواستیم بیاوریم با شرایطِ تلویزیون و موجودیتمان تطبیق پیدا نمیکرد. بنابراین طبیعی بود که باید بازیگرهای جدیدتر و جوانتر میآوردیم.
از طرفی دیگر ما دچار آسیب تغییر کارگردان شدیم؛ بعضی از هنرمندان به این خاطر هم پرهیز دارند واردِ کاری شوند که چنین اتفاقی افتاده است. بنابراین بخشی از هنرمندانی که دعوت میکردیم ضمن ابراز لطف و محبت، عذرخواهی میکردند و میگفتند در کار بعدی شما بازی میکنیم.
این مسئله هم در کار وجود داشت اما بالأخره بخشی از مأموریتِ تلویزیون، تربیت و کادرسازی است؛ همین بازیگرانی که امروز در «حکم رشد» بازی کردند بعضی از آنها حتماً ستارههای بعدی تلویزیون و سینما خواهند شد.
خوشبختانه میزان بینندههای سریال «حکم رشد» خوب بوده و ما این بازتابها را داریم که خستگیهای ناشی از این گرفتاریها و سختیهای ساختِ سریال را از تنِ ما خارج کرده است. چون خوشبختانه فیلمنامه و کارگردانی بسیار خوب بوده و بازتابها هم این واقعیت را نشان میدهد.
من مطمئنم که این سریال بدون داشتن بعضی از چهرهها هم خوب دیده شده و البته بازتابها، نظرات و استقبال مردمی این نکته را به وضوح نشان میدهد.
اگرچه ما از هنرمندان درجه یکی مثلِ خانم ثریا قاسمی، مهلقا باقری و بسیاری دیگر برخوردار بودیم. پیشکسوتهایی همچون صدرالدین حجازی در این سریال خوش درخشیدند.
خوشبختانه مردم از ثریا قاسمی، پیام احمدینیا، علیرضا مهران، مهلقا باقری، حمید ابراهیمى و آزیتا ترکاشوند، بازیهای متفاوتی دیدند. همین عوامل هم کمک کرده سریال خیلی خوب دیده شده است.
* نظر و بازتابهای نیروی انتظامی درباره این سریال چه بوده است؟
جالب است بدانید نیروی انتظامی تحلیل هر قسمت را برای ما میفرستد؛ خوشبختانه از ساخت این سریال راضیاند و در دیداری که با معاون اجتماعی نیروی انتظامی داشتم در بخش اولِ صحبتهایشان از این سریال ابراز رضایت و تشکر کردند.
تهیهکننده «نونخ» سریال پلیسی میسازد؟
* مخاطب تلویزیون خیلی به پروندهها و فضای جنایی و پلیسی، علاقهمندند؛ آیا با توجه به تجربه تهیه سریال پلیسی مثلِ «حکم رشد» تمایل دارید در کنار طنزی مثلِ «نونخ» و کارهای دیگر، کارهای پلیسی دیگری را هم تجربه کنید؟
واقعاً فیلمنامه اهمیت دارد. باید ببینیم طرح و داستانِ خوب و جذابی به دستمان برسد. همینطوری مطلق نمیتوانم صحبت کنم. کاملاً بستگی به شرایط داستانی و فیلمنامهای و ساخت دارد.
تجربه ساخت سریال «کلانتر» و «خواب و بیدار»
* شما در زمانِ مدیریت شبکه یک، سابقه ساختِ سریالهای پلیسی مثل «کلانتر» را با آقای شاهمحمدی داشتید و یا در شبکه دو با آقای فخیمزاده این همکاری اتفاق افتاد....
آن موقع ما «کلانتر» را ساختیم که خیلی کار پربینندهای بود. همینطور سریال «خواب و بیدار» که من مدیر گروه و سریال بودم که جزو پربینندهترین سریالهای پلیسی تلویزیون است. وقتی مدیر شبکه دو شدم هفته نیروی انتظامی، پخشِ شبانه فیلمهای پلیسی را شروع کردیم که خود نیروی انتظامی تولید کرده بود.
درباره آقای شاهمحمدی و فخیمزاده هم که اشاره کردید امیدوارم چنین همکاریهای پیش آید. این دو هنرمندان ارزشمندیاند که کارنامه درخشانی را در عرصه سینما و تلویزیون از خودشان به جای گذاشتهاند.
سختیهای ساختِ «حکم رشد»/ فرصتی فراهم شود دوباره با "لفافیان" کار میکنم
* برخی از منتقدین به این نکته اشاره کردند که حسن لفافیان تسلط لازم روی فیلمنامه نداشته است. چرا چنین نقدهایی وارد میشود، در حالیکه برخی دیگر اعتقاد دارند لفافیان نسبت به سریال «کلبهای در مه» جلوتر بوده و توانسته توجه مخاطب را نسبت به سریال جلب کند. آیا این تعامل با سعید نعمتالله به عنوان فیلمنامهنویس وجود داشت؟
من از آقای لفافیان تشکر میکنم. همینطور از سایر عوامل و بچههای گروه؛ چون ناچار شدیم برخی از بخشهای گروه را بارها در طول کار تغییر بدهیم؛ جا به جا، حذف و اضافه کنیم. کارگردان ما واقعاً بسیار بر فیلمنامه مسلط بودند.
چند بار فیلمنامه را خواندم برای اینکه میدانستم این کار از حساسیت بالایی برخوردار است. چرا که همانطور که فکر میکردم با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد. من هم اعتقاد دارم آقای لفافیان نسبت به کار قبلیشان چند قدم رو به جلو حرکت کردند و کار با کیفیتتری از آب درآمد.
اگر فرصتی فراهم شود حتماً دوباره با آقای لفافیان کار خواهم کرد. خیلی کارگردان پرتلاشی است و بسیار برای تسلط بر فیلمنامه، وقت میگذارد؛ بازیها هم به همین واسطه خوب درآمد. اما اینکه درباره تعامل سؤال کردید آقای نعمتالله از گروه جدا شدند و هرگز فرصتِ تعامل و گفتوگویی دیگر پیش نیامد.
بخشی از داستان واقعی است/ چرا نامِ سریال «حکم رشد» شد؟
* نکته دیگر درباره نامِ سریال است. «حکم رشد» نامِ درستی برای سریال بود؟ معنی و مفهوم اصلی سریال چیست؟
یک بخشی از داستان واقعی است اما کاملاً نه. به این دلیل نامِ "حکم رشد" برای سریال انتخاب شد به دلیل اینکه وقتی پلیس ما در خصوص از سر راه برداشتن خلافکار بزرگ، کار قابل تحسینی انجام میدهد، به این ارتقاء و تعالی میتوان گفت «حکم رشد»؛ در واقع نام سریال ناشی از ارتقاء و کار سختتر و مسئولیت سنگینتر، میشود.
من خودم به عنوان یک مخاطب در این سریال، موقعیتهای نمایشی میبینم که آسیبهای اجتماعی را در قالب قصهای منسجم روایت میکند. تلاش کردیم در این بستر، از مرام، معرفت و جوانمردی و احترام به والدین بگوییم؛ چون این احترامها و پایبندی به خانواده، میتواند در جامعه، نجاتبخش و آرامشبخش باشد.
* برخی انتقادها به سمتِ موسیقی سریال هم رفت که این موسیقی، یادِ فیلمفارسیها را در ذهنِ تماشاگر تداعی میکند. از کجا سرچشمه میگیرد؟
من چنین بازتابی نگرفتم. این انتخاب آقای لفافیان بود که به آن احترام گذاشتم. اگر خاطرتان باشد رضا یزدانی تیتراژ سریال «مرگ تدریجی یک رویا» را خواند واقعاً شعر و ترانه و سبک موسیقیایی آن با سریال تطبیق داشت مثل اینجا که واقعاً موسیقی و لحنِ خوانندگی آقای یزدانی با فضای کلی سریال تطبیق دارد؛ به این دلیل انتخاب شد.
چیزی که سریال را رو به جلو میبرد فقط قصهاش نیست!
* برخی اعتقاد دارند مجتبی فلاحی به عنوان بازیگر نقش اصلی سریال، بازی قابل قبولی در نقش پلیس ندارد و خشم و احساساتِ کاراکترش را به صورت تصنعی نمایش میدهد. پیام احمدینیا و حمید ابراهیمی هم بازی چشمگیری ندارند. و فقط امتیازِ بازیگری را به بازیگران زن همچون مهلقا باقری دادهاند و حتی بازی آزیتا ترکاشوند هم چنگی به دل نزده و نتوانسته از پسِ ایفای نقش خود به عنوان زنی معتاد و لات برآید؛ نظر شما در این باره چیست؟ آیا نقشِ ذبیح پلیسِ سریال «حکم رشد» میتواند به یکی از پلیسهای ماندگار تلویزیون تبدیل شود؟
به نظرمن مجتبی فلاحی آینده درخشانی خواهد داشت و بازیگر خوبی میشود. نظراتی تک و توک بوده و خیلی بیشتر از اینها مردم تشکر کردند. بازیهای ثریا قاسمی، پیام احمدینیا، علیرضا مهران، مهلقا باقری، آزیتا ترکاشوند و ... بازیهای تحسینبرانگیزی داشتند.
نظرات و بازتابهایی از مردم گرفتیم که بسیاری از این انتقادات وجود ندارند و خوشبختانه مردم این سریال را خوب دنبال کردهاند؛ چون مردم بهترین داوراناند و چیزی که سریال را رو به جلو میبرد فقط قصهاش نیست بلکه بازیها خیلی جذاب و خوب از آب درآمدهاند.
رمز موفقیت سریال در کجاست؟
* به نظرشما رمز موفقیت سریال کجاست؛ آیا پایان جدالِ ذبیح و غلام غیرقابلپیشبینی خواهد بود؟
به نظرمن رمز موفقیت در داستان، کارگردانی و بازیهای خوب است. این شخصیتپردازیهای درست، قصه را روان و خوب پیش برده و پایانِ سریال هم حتماً غافلگیرکننده خواهد بود و خیلی قابل پیشبینی نیست.
مردم بازی کدام بازیگران "حکم رشد" را بیشتر پسندیدند؟
* آقای فرجی! در بازتابهایی که داشتید مردم بیشتر کدام شخصیت را پسندیدند و کدام شخصیت را بیشتر دوست داشتند و آیا نکتهای گفتهاند شما را راغب به تولید فیلمهای پلیسی و اجتماعی کند؟
در نظرات و بازتابهایی که به دست ما رسیده، در میانِ خانمهای بازیگر، ثریا قاسمی و مهلقا باقری و آزیتا ترکاشوند را خیلی دوست دارند و بازیهایشان را تمجید میکنند و در میانِ بازیگران مردِ داستان هم بازی علیرضا مهران، پیام احمدینیا و حمید ابراهیمی را متفاوت دیدند.
فصل دوم سریال «وضعیت زرد» به آنتن نزدیک شد + عکسهای جدیدتصاویر جدید از سریال "شهباز " شبکه 5/ آرش مجیدی و رضا داودنژاد همبازی شدندسریال جایگزین «حکم رشد» مشخص شد/ مجموعهای با موضوعِ فرزندآوریبازپخش سریال «ولایت عشق» از شبکه یک / پخش «مستوران» به تعویق افتادانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه سه رسانه ملی سریال شبکه سه رسانه ملی سریال آزیتا ترکاشوند پیام احمدی نیا نیروی انتظامی علیرضا مهران مه لقا باقری بازتاب ها ثریا قاسمی حکم رشد بازی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۵۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهرههای جدید
علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی درباره سریال جدید خود با نام «بدل» که با پایان مجموعه «هفت سر اژدها» از این شبکه پخش می شود به خبرنگار مهر بیان کرد: قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رخ می دهد و درباره خانواده عطاران است؛ شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی می کند که نسل اندر نسل عطار هستند. پریسا مقتدی نقش همسرش را بازی می کند و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران دارد.
وی درباره عرفان آصفی که بیشتر در تئاتر فعالیت داشته است توضیح داد: رضا عطاران که تحصیلات مرتبط با هوا و فضا در خارج از کشور دارد پس از پنج سال به ایران باز می گردد. نقش او را عرفان آصفی بازی می کند که سال گذشته در فیلم «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری نقش اصلی را داشت و اینجا هم نقش اصلی سریال را دارد.
این نویسنده و کارگردان درباره قصه «بدل» بیان کرد: طرح این قصه را حدود ۲۰ سال پیش نوشتم و کنار گذاشتم و بعد از سال ها فکر کردم الان وقت آن است که ساخته شود.
مسعودی درباره نام رضا عطاران و اینکه برای این قصه با خود عطاران گپ و گفتی داشته است یا خیر بیان کرد: به هر حال من سال هاست در مقام نویسنده کار می کنم و سال های اخیر هم کارگردانی کرده ام. عطاران هم از مدل کاری من خبر دارد و برایش سوال نبود که چرا سراغ اسم او رفته ام. اما من زنگ زدم و برای استفاده از نامش از او اجازه گرفتم.
این فیلمنامه نویس درباره کمدی های سال های اخیر که نتوانسته است مخاطب را راضی کند، بیان کرد: من همه سریال های تلویزیون را می بینم چون آثار همکاران من است و همیشه این آثار را دنبال کرده ام. مساله این است که الان چهار یا پنج پلتفرم اصلی داریم و فضای مجازی هم بسیار فعال است. فضا نسبت به ۲۰ سال پیش خیلی تغییر کرده است. گرفتاری مردم هم بیشتر شده است. آن زمان شاید ساعت ۷ شب خانه بودید اما الان آنقدر دلمشغولی ها زیاد شده است که باید تا آخر شب کار کنید.
وی درباره اینکه سریالش چقدر می تواند فضای جدیدی در میان کمدی ها داشته باشد، عنوان کرد: این سریال هم از موقعیت های کمدی و هم از کمدی کلامی برخوردار است. شخصیت ها در این سریال فانتزی نیستند. شخصیت هایی که در این سریال انتخاب کرده ام به گونه ای هستند که مردم با آنها همذات پنداری دارند و ما به ازای آنها را می بینند. پیش از این هم سال ها تلاش کرده ام که مردم با شخصیت های آثارم ارتباط بگیرند و کاراکترها و شخصیت ها را اطراف خود دیده باشند.
نویسنده «کوچه اقاقیا» اضافه کرد: نویسنده هایی مثل پیمان و محراب قاسم خانی تخصص شان در فانتزی است ولی من هرچه ساختم مابه ازای آن را در زندگی خودم دیده ام مثل «نوروز رنگی» که چند سال پیش پخش شد و «بدل» هم چنین ویژگی ای دارد. غیر از شخصیت ها، بخشی از داستان هم براساس یک واقعیت است.
مسعودی در ادامه درباره حضور بازیگران در سریال های تلویزیونی با توجه به دستمزدهای شبکه خانگی بیان کرد: الان دستمزدها در پلتفرم ها آنقدر بالا و عجیب و غریب است که بسیاری از بازیگران را نمی توانید در تلویزیون داشته باشید. با این ارقامی که آن طرف رد و بدل می شود مگر می توانید به بازیگرانی چون جواد عزتی بگویید به تلویزیون بیاید. خود من با رقم های تلویزیون رویم نمی شود به اینها که رفقایم هستند بگویم به تلویزیون بیایند.
وی در پایان درباره اینکه چرا خودش به پلتفرم ها نمی رود و کار بسازد، بیان کرد: تلویزیون مخاطب بسیار بالایی دارد من ادعایم می شود تمام ایران را گشته ام و در سراسر ایران دیده ام که هنوز تلویزیون شان روشن است. شک نکنید یک سریال تلویزیونی در شبکه سه میزان بیننده اش خیلی بیشتر از سریالی است که در شبکه نمایش خانگی درباره اش بحث می شود.
منبع: خبرگزاری مهر